http://3.bp.blogspot.com/_flipuZb0buo/TFI8qrEYV3I/AAAAAAAAA68/rx6A5LBdy18/s320/kedah%2520sejahtera%25202.png

Selasa, 24 November 2009

Apa sudah jadi sistem kehakiman Malaysia?

Keputusan Mahkamah Rayuan terhadap kes Kota Siputeh petang tadi menambahkan lagi koleksi kecelaruan terhadap krisis perlembagaan negara. Dalam tahun ini sahaja sudah dua kali Mahkamah Rayuan memperkenalkan sistem keadilan ala 1 Malaysia.

Pertamanya ketika krisis perlembagaan di negeri Perak yang mencatatkan sejarah mahkamah paling ekspres di dunia maya ini. Keduanya melibatkan krisis Undang-undang Tubuh Kerajaan negeri Kedah yang tidak seharusnya menjadi pertikaian kalau semua pihak patuh kepada sistem perundangan yang diguna pakai di negara ini.

Dua keputusan yang hampir sama dicetuskan oleh Mahkamah Rayuan menggambarkan seolah-olah hakim di Mahkamah Tinggi adalah dari kalangan mereka yang tak memahami undang-undang negara dan sekaligus menimbulkan keraguan rakyat terhadap kredibiliti hakim di Mahkamah Tinggi itu.

Dalam kes Kota Siputeh, tindakan SPR dilihat seolah-olah macam kelaku BN masa PRK Penanti dulu, apabila SPR bertindak cuba menghalang berlakunya kekosongan di kerusi itu. Tak pasti atas alasan apa yang menyebabkan SPR bersungguh-sungguh sangat tak mau mengadakan pilihan raya kecil di situ. Apakah kemungkinan SPR mewakili Umno dan BN, itu tak dapat dipastikan, tapi.....

Kalau pun SPR mewakili BN, sebab apa yang pulun sangat nak halang PRK ni?

Nak kata takut, tak mungkin, sebab baru-baru ini BN menang besar di Bagan Pinang. Nak kata tak berani, tak mungkin, sebab baru-baru ni BN dapat semangat baru dan terus lancarkan gerak kerja BN Menang, Kedah Senang di Yan, puluhan ribu hadir mendengar amanat TPM.

Yang musykilnya Umno dan BN berkali-kali ulang kesediaannya bertanding di pilihan raya kecil Kota Siputeh, siap nak letak anak bapak sebagai calon. Tapi, mengapa SPR pula yang ketakutan?

Hasilnya, keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan, membenarkan penangguhan itu boleh disifatkan menghalang perjalanan perlembagaan kerana kerusi tersebut telah pun diisytiharkan kosong oleh Speaker DUN dan juga Mahkamah Tinggi.

SPR cuba mengelak dari buat kerjanya, bila diisytiharkan kerusi kosong, maka pilihan raya mesti diadakan dalam tempoh 60 hari dan writ pilihan raya hendaklah dikeluarkan dalam masa 10 hari selepas kekosongan berlaku.

Mahkamah Rayuan yang bersidang secara ekspres juga sebenarnya tidak perlu tergesa-gesa. Mahkamah boleh mendengar rayuan SPR sebelum tempoh 60 hari itu.

Kata peguam Sulaiman Abdullah, mengikut undang-undang, mahkamah tidak boleh memberi sesuatu penangguhan terhadap mana-mana perintah yang dipohon.

Tiada ulasan: