http://3.bp.blogspot.com/_flipuZb0buo/TFI8qrEYV3I/AAAAAAAAA68/rx6A5LBdy18/s320/kedah%2520sejahtera%25202.png

Selasa, 24 November 2009

SPR dengan Abu Hasan perangai sama saja

SPR nampaknya masih tak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menolak permohonannya untuk menangguhkan keputusan mengosongkan kerusi DUN Kota Siputeh 16 november lalu.

Sikap SPR itu menyerlahkan lagi dakwaan orang ramai bahawa suruhanjaya itu tidak ubah macam sebuah parti komponen BN yang terbaru.

Kita pun tak faham dengan SPR ni, kerja yang patut buat dia tak mau buat tapi dok kalut nak buat kerja orang lain. Sebijik macam perangai bekas wakil rakyat Kota Siputeh, Dato' Abu Hasan, waktu orang suruh mai sidang dewan tak mau nak mai, bila orang tak bagi mai kalut pulak nak mai. Sama saja Abu Hasan dengan SPR.

MB Kedah sewaktu media mintak komen, dia ingatkan SPR supaya 'cermat sikit' buat kerja. Buat kerja SPR cukup la, jangan nak jadi hakim pulak. (klik)

Sekarang ni bukat setakat nak jadi hakim, semua kerja SPR nak buat sampaikan lupa kerja SPR yang sebenar iaitu mengendalikan pilihan raya apabila berlaku kekosongan selepas dimaklumkan oleh Speaker-speaker DUN atau Dewan Rakyat.

SPR tak payah nak fikir pasal perbelanjaan, berapa banyak yang SPR perlu bagitau saja, apa yang penting SPR buat kerja seperti kuasa yang ada padanya. Jangan melampaui kuasa yang ada.

Tak dinafikan SPR berhak merayu kepada Mahkamah Rayuan, tapi buat apa buang masa dan buang duit, SPR cuma ada beberapa jam saja lagi masa yang diperuntukkan kepadanya untuk mengeluarkan writ pilihan raya kecil Kota Siputeh selepas mahkamah mengesahkan kekosongan kerusi itu sembilan hari lalu.

Kalau alasan kewangan yang diberikan SPR untuk tidak mahu adakan pilihan raya, alasan ini jugalah yang sepatutnya SPR berikan untuk tidak memanjangkan kes sampai terpaksa menghabiskan masa dan wang ringgit hanya untuk menegakkan 'benang yang basah'.

Dalam kes ini, biarlah Abu Hasan dan Umno saja yang merayu akan keputusan Mahkamah TInggi Kuala Lumpur yang tidak memihak kepadanya. Elok rasanya kalau SPR sembunyikan simpatinya kepada Umno dan BN, jangan tunjuk sangat sokongan tu kerana SPR adalah sebuah badan yang harus bertindak sebagai pengadil dalam liga pilihan raya di Malaysia.

Tiada ulasan: