http://3.bp.blogspot.com/_flipuZb0buo/TFI8qrEYV3I/AAAAAAAAA68/rx6A5LBdy18/s320/kedah%2520sejahtera%25202.png

Jumaat, 16 Julai 2010

Harga barang naik, orang muda perlu tolak BN


Golongan muda tidak seharusnya berdiam diri dan bersetuju dengan tindakan kerajaan yang sewenang-wenangnya memperkotak-katikkan dan memperbodohkan rakyat dengan berbagai-bagai ungkapan apabila menaikkan harga barangan asas seperti yang berlaku semalam.

Apa yang berlaku semalam adalah merupakan suatu penghinaan kepada rakyat secara keseluruhannnya.

Alasan yang diberikan iaitu bukannya kenaikan harga barang tapi sebaliknya pengurangan subsidi ke atas barangan-barangan tersebut tidak dapat diterima akal yang waras.

Katanya, dengan kenaikan harga barangan itu kerajaan mampu memjimatkan RM750 juta pada tahun ini sahaja, tapi impaknya, penjimatan itu akan berterusan membebankan dan menekan kehidupan rakyat.

Kalaulah ianya merupakan langkah penjimatan kepada perbelanjaan negara, mengapa perlu diumumkan sejurus selepas Dewan Rakyat berhenti bersidang? Sepatutnya bentangkan di dalam parlimen untuk dibahaskan semua wakil-wakil rakyat kalau ianya dirasakan keperluan yang amat sangat bagi mengelakkan negara dari bankrap akibat kebergantungan rakyat kepada subsidi seperti yang dihebohkan baru-baru ini.

Pemuda Umno yang kononnya lantang memperjuangkan isu rakyat perlu bangkit menggerakkan ahli-ahlinya untuk memprotes kenaikan harga barangan menjelang majoriti rakyat negara ini akan menyambut ketibaan Ramadhan dan Aidil Fitri tidak lama lagi. Sudah pastilah keseluruhan harga barang walaupun tidak diumumkan semalam akan turut mengikut jejak 5 barangan itu.

Jika perlu, anjurkan demontrasi membantah kenaikan harga 5 barangan asasi ini seperti mana mereka berdemontrasi menentang isu kecurian pasir di Selangor kelmarin.

Tiada ulasan: